Especialitat que se centra en les patologies de l'articulació que permet els moviments de la mandíbula

QUÈ ÉS LA DTM I QUINS SÍMPTOMES PRESENTA?

La DTM representa un grup d'afeccions musculoesquelètiques que afecten l'articulació temporomandibular (ATM), als músculs implicats en la masticació i a les estructures relacionades. Afecta més del 25% de la població, majoritàriament dones. Aquesta afecció la poden causar múltiples factors com traumatismes facials (provocats per una fuetada cervical o caigudes), bruxisme, anormalitats en l'ATM (articulació temporomandibular), males postures corporals (sobretot, afecció de la columna cervical) o factors psicosocials com l'estrès i l'ansietat.

TRACTAMENT DE LA DTM

EL TRACTAMENT HA DE SER MULTIDISCIPLINARI

Entre els diferents professionals sanitaris (odontòleg, maxil·lofacial, fisioterapeuta) es realitzarà la millor intervenció per a cada pacient.

EL TRACTAMENT FISIOTERAPÈUTIC CONSISTEIX EN LES SEGÜENTS TÈCNIQUES:

• Mobilitzacions (actives i passives) de la regió cervical i l'ATM.

• Tractament dels Punts Gallet Miofascials (teràpia manual per a la musculatura adolorida).

• Traccions i esllavissades de l'ATM en alguns casos.

• Estiraments i exercicis per a la musculatura cervical i masticatòria.

• Reeducació postural.

RELAXACIÓ DE MUSCULATURA MASTICATÒRIA

Col·locat davant del mirall, amb l'esquena recta i en una bona posició, realitzar els següents exercicis. Recordar que la musculatura facial ha d'estar sempre relaxada, sense fer esforç per obrir la boca més del compte. Cada exercici es repetirà 10 vegades:

• Amb la punta de la llengua al paladar, darrere dels incisius, obrir i tancar la boca lentament.

• Amb la punta de la llengua al paladar, just darrere dels incisius, obrir la boca lentament. Des d'aquí, arrossegues la punta de la llengua cap enrere, com si volguéssim tocar la campaneta i tancar la boca.

• Treure la llengua el màxim possible cap a un costat i després cap a l'altre.

• Repetir l'anterior exercici sense treure la llengua de la boca.

• Dir "lalalalalala" durant deu segons.

QUINS SÍMPTOMES PROVOCA?

• Dolor a la regió temporomandibular

• Dificultat per obrir la boca per bloqueig articular

• Contractures en els músculs masticatoris