La malaltia de genives i l'os o periodontitis pot provocar un part prematur?

Es considera un part prematur aquell que succeeix abans de la setmana 37 i que pot suposar un problema sanitari important a curt i llarg termini. En els països més desenvolupats, la seva prevalença és d’entre el 5%-10%.

Tot i que no es pot posar una única causa al part prematur, ja que intervenen molts factors com la genètica, l’edat, les condicions de vida de la dona, etc., s’ha pogut establir una relació causal entre les infeccions maternes i el desencadenament del part prematur. En aquest sentit, la infecció intrauterina és responsable del 25% - 40% dels naixements en aquestes condicions. Les variacions hormonals que experimenten les dones durant l’embaràs produeixen canvis significatius en els teixits de suport de la dent, especialment en presència d’inflamació gingival induïda per la placa preexistent. Aquests canvis promouen una inflamació que podria alliberar substàncies oxitòciques que actuen en la maduració cervical i com a inductores de contraccions uterines.

Del que no hi ha cap dubte és que una correcta salut bucodental durant l’embaràs ajuda a evitar complicacions com la gingivitis (inflamació de les genives) i/o periodontitis (destrucció dels teixits de la dent) que, per si mateixes, són més agreujades amb els canvis hormonals del procés de gestació. Seguir un correcte raspallat dental i fil de seda, com realitzar revisions i neteges dentals periòdiques és molt recomanable, així com portar una alimentació saludable augmentant el consum de vit A, B i C, beta carotè, Zinc i Ferro. El requeriment de calci també puja, i una bona ingesta evitarà la desmineralització de les dents.