Les principals causes de la hipersensibilitat dental

S’apropen les altes temperatures i a tots ens agraden les begudes i els aliments més frescos, que ens ajudin a baixar la calor… però la sensibilitat dental és una patologia que afecta gran part de la població, fent que aquest procés sigui incòmode i dolorós a causa de l’afectació d’aliments de baixa temperatura.

La hipersensibilitat dental es caracteritza per un dolor breu i agut que s’origina a la dentina exposada (part interna de la dent) com a resposta a un estímul tèrmic i que s’atribueix al canvi de flux en el líquid de la dent, activant els mecanismes de resposta de les fibres nervioses produint dolor.

Les recessions a la geniva solen ser la causa principal d’exposició de la dentina que venen a conseqüència de la ingesta d’aliments àcids, un raspallat agressiu, una malaltia periodontal (piorrea) i/o bruxisme.

A més, existeixen altres patologies com la càries o les fractures dentals que també poden provocar aquesta sensació, així com el blanquejament que dóna una sensibilitat momentània durant el tractament.

És per això que el coneixement de l’origen de la hipersensibilitat dental és molt important per poder reaccionar amb el tractament adequat en cada cas, ja que és útil el mateix tractament per a tots els pacients.

• Un primer pas és recomanar la utilització de pasta dentífrica dessensibilitzant, amb formulació de productes fluorats o amb nitrat potàssic, i complementar-ho si cal amb gel tòpic localitzat i/o col·lutoris, com a mínim dos cops al dia durant dues setmanes.

• Eliminar les condicions que produeixen aquest símptoma. Si hi ha una càries, eliminar-la, o empastar aquella recessió que produeix exposició de la dentina

• Realització de tractament del nervi en casos on hi hagi exposició d’aquest per traumatisme, càries o recessions greus.

• Aplicació clínica de concentració alta de fluor en les zones que produeixen més molèsties.

• Afavorir l’estimulació de saliva, ja que aquesta transporta calci i fosfat cap als túbuls de la dent per induir el segellat de les capes exposades.

• Evitar productes de blanquejament.

• Evitar la ingesta d’aliments amb canvis tèrmics molt elevats.

• Afavorir una correcta higiene oral.

Alguns dels productes domiciliaris que poden ajudar són els següents:

· Sensodyne (FreshMint Repair and Protect)

· Bexidint Dientes Sensibles

· Desensin Dientes Sensibles

· SensiKin (Dental Sensitivity)

· Oral-B Pro Expert

· Sensi Lacer (Gel Dentífrico)