Signes que indiquen que alguna cosa pot estar passant a la teva boca

Molts trastorns bucodentals que poden tenir conseqüències greus, poden cursar sense produir dolor. Avui analitzem quins principals símptomes indiquen que alguna cosa no va bé a la nostra boca. Davant qualsevol d'aquests símptomes, acudeix a la teva consulta odontològica.

1. Dents desgastades

L'erosió dental té lloc quan l'esmalt es desgasta per l'acció dels àcids. Pot ser intrínseca, causada per un trastorn, com per exemple el reflux gàstric; o extrínseca, provocada pels àcids resultants de l'alimentació (com a begudes i menjars àcids).

2. Genives inflamades, sagnants o retretes

Les genives enrogides, inflamades, el dolor, el sagnat i la retracció (la pèrdua de geniva que deixa al descobert parteix de l'arrel de la dent) són tots ells símptomes de gingivitis. La gingivitis és una malaltia reversible seguint una correcta higiene bucodental diària i tractament en clínica dental. Però, si no es tracta, pot derivar en periodontitis, que provoca danys greus en les genives i les estructures de suport de la dent, podent provocar la seva caiguda o extracció.

3. Sensibilitat al fred, la calor o el contacte

Quan se sofreix sensibilitat dental apareix dolor davant estímuls tàctils (al contacte), tèrmics (fred i calor), o químics (aliments i begudes dolces o àcids).Té una elevada incidència entre la població adulta (aproximadament 1 de cada 7 la sofreixen) i apareix quan la dentina perd la seva protecció natural, normalment a causa de desgast de l'esmalt o la retracció de les genives.

4. Aftes recurrents i persistents

L'origen d'aftes persistents no és clar, ja que pot estar associat a diversos factors com a estrès, dèficit nutricional, sistema immunitari afeblit... Si tens aftes que no milloren en el transcurs de 3 setmanes, acudeix al teu dentista.

5. Mal alè o halitosi

Les principals causes de mal alè són les malalties de les genives i els bacteris que s'acumulen sobre la llengua. Altres factors comuns són el consum d'alcohol o cigarrets i una higiene bucodental insuficient o incorrecta. Quan és crònic, pot ser un símptoma de xerostomia, càries dental, malalties de les genives, infeccions respiratòries o diabetis.

6. Boca seca o xerostomia

Pot ser causat per la presa d'uns certs medicaments i tractaments com a quimioteràpia o radioteràpia, problemes mèdics (com a diabetis o Síndrome de Sjögren), envelliment, estrès, ansietat o depressió. És un problema que ha de tractar-se, ja que la saliva és molt important en el manteniment de la salut bucodental, ja que juga un paper principal en la prevenció de malalties bucals. A més, la síndrome de boca seca o xerostomia pot dificultar activitats quotidianes com la parla o la masticació.

7. Alteració del color de l'esmalt

Els motius que causen l'ennegriment o l'aparició de taques en l'esmalt són diversos. Les principals causes extrínseques són la ingesta freqüent de determinats aliments (com el cafè o el te), i el consum de tabac. També existeixen causes intrínseques com algunes alteracions sistèmiques (hepàtiques, metabòliques, etc.) o la presa d'uns certs medicaments.