Un implant dura tota la vida?

Actualment, els implants dentals són un tractament molt comú a la pràctica diària de la consulta odontològica.

Aquests elements de titani són caragols que es col·loquen i s’integren a l’os, permetent la reposició de qualsevol peça perduda a causa de càries o traumatismes. Són molts els pacients que pregunten si un implant dura tota la vida i la veritat és que no es pot donar una resposta concreta per a tots ells. Si bé és veritat que tenen una mitjana de vida d’entre 15 a 25 anys, són molts els factors que poden variar aquest número.

En la majoria dels casos, l’implant és permanent, ja que el titani es fusiona amb l’os maxil·lar en un procés anomenat osteointegració, i dura tot el temps que l’os de la mandíbula o maxil·lar estigui allà, que en molts casos sol ser la resta de la vida del pacient, suposant que existeixi un manteniment correcte i que el pacient acudeixi a revisions dentals periòdiques dues vegades a l’any.

El factor més important en la durada esperada d’un implant dental és la higiene, ja que si aquesta és deficient, els bacteris s’acumularan a la superfície de l’implant i provocarà inflamació de la geniva que envolta l’implant provocant mucositis. Si aquesta fase no es tracta clínicament, pot progressar a una condició més perillosa pel tractament anomenada periimplantitis, en la que la inflamació de la mucosa ha passat a plans més profunds i ja existeix pèrdua òssia al voltant de l’implant, el que al seu torn provoca més espai per acumulació de placa i bacteris fent progressar la malaltia, fins que finalment es perd l’ancoratge de l’implant, s’afluixa i fins i tot en alguns casos cau.

La vida útil de l’implant també pot veure’s afectada per factors de salut com la diabetis o el càncer, o bé per hàbits poc saludables com el tabac. En qualsevol cas, els implants dentals s’han de mantenir a través d’un bon raspallat i la utilització de fil dental. A més a més s’ha d’evitar mossegar coses excessivament dures ni fer forces de palanca, ja que de la mateixa manera que es pot trencar una dent natural, també ho pot fer la funda o la unió entre funda-implant.

D’altra banda, la corona dental que va enroscada o fonamentada sobre l’implant, té una vida mitjana més curta amb una duració aproximada de 10 a 15 anys a causa del desgast normal que pot fer que es requereixi un recanvi per continuar amb l’estètica i la funció que desitgem.